Partnerzy:

Morskie zakupy:
- Książki morskie
- Zdjęcia historyczne
- Nurkowanie - sprzęt



U-booty typu VII - Triumf i klęska
Przemysław Federowicz

Seria: Numer Specjalny nr 21 (2006)
Wydawca: Wydawnictwo "Okręty Wojenne"

Streszczenie: Druga część monografii poświęconej niemieckim okrętom typu VII. Znajdujš się w niej dokładne losy wszystkich Ubootów typu VII.

Kupno:
- Kup na stronie okretywojenne.pl

Zobacz także:
- Duża okładka pierwszej częsci Ubootów
- Spis treści Ubooty typu VII - part 1
- Przykładowy rozdział Ubooty typu VII - part 1
- Bibliografia Ubooty typu VII

Przykładowe fragmenty losów Ubootów:

U 1058
Kapitulacja 10 maja 1945 r. w Loch Eriboll. Zdobycz wojenna. Rejs z Loch Eriboll do Loch Alsh (11-11 maja 1945 r.). Rejs z Loch Alsh do Lisahally (13-14 maja 1945 r.). Przekształcony na okręt testowy HMS N 23. Przekazany 5 listopada 1945 r. ZSRR. Rejs z Lisahally, przez Kopenhagę do Lipawy (24 listopada - 4 grudnia 1945 r.) w ramach operacji „Cabal”. Od 13 grudnia 1945 r. jako radziecki N 23 we Flocie Bałtyckiej ZSRR. Od 9 czerwca 1949 r. jako S 82. Od 29 grudnia 1955 r. w rezerwie. Od 18 stycznia 1956 r. jako pływająca stacja torpedowa PZS 32. Skreślony z listy floty 25 marca 1958 r. Złomowany.

U 1059
Zatopiony 19 marca 1944 r. b.g. ameryk. 2 samolotów Avenger i Wildcat (Grupa Lotnicza VC-6) z lotniskowca esk. USS Block Island na środk. Atlantyku, 750 Mm na płd. zach. od przyl. Verde na Wyspach Zielonego Przylądka (13ş10’N / 33ş44’W, EH 7323). 47 zabitych,8 uratowanych. U 1059 wyruszył na swój ostatni patrol 12 lutego 1944 r. z Bergen.

U 1060 Zatopiony 27 października 1944 r. na Morzu Norweskim na płd. od Brönnöysund (65ş24’N / 11ş59,5’E, AF 6278) po wcześniejszych uszkodzeniach przez rakiety i art. samolotów Firefly (1771 Dywizjon FAA) z lotniskowca HMS Implacable oraz 2 bryt. samolotów Halifax D i T (502 Dywizjon RAF) i 2 czeskich Liberator H i Y (311 Dywizjon RAF / czeski). 12 zabitych, 43 uratowanych. U 1060 wyruszył na swój ostatni patrol 26 października 1944 r. z Bodö.

U 1061
Uszkodzony 27 października 1944 r. przez samoloty w rejonie Bergen. Od 1 listopada 1944 r. jako jednostka szkolna w 5 flotylli. Koniec wojny w Bergen (4 maja 1945 r. powrócił z ostatniego patrolu). Zdobycz wojenna. Rejs z Bergen do Scapa Flow (30 maja – 1 czerwca 1945 r.). Rejs ze Scapa Flow do Loch Ryan (2-4 czerwca 1945 r.). Zatopiony 1 grudnia 1945 r. (godz. 09.00) art. niszczycieli ORP Piorun i HMS Onslaught podczas operacji „Deadlight” (56ş10’N / 10ş05’W, AM 5139). U 1062
Zatopiony 30 września 1944 r. b.g. niszczyciela esk. USS Fessenden na środk. Atlantyku na płd. zach. od przyl. Verden (11ş36’N / 34ş44’W, EH 7582). Cała załoga zginęła (55 ludzi). U 1062 powracał z rejsu zaopatrzeniowego z Penang (wyruszył 15 lipca 1944 r.) do Niemiec.

Losy Ubootów niukończonych:

U 1011
Nieukończony. Uszkodzony 25 lipca 1943 r. bombą ameryk. samolotów (8.USAAF) na pochylni nr III stoczni Blohm&Voss w Hamburgu. Prowizorycznie wodowany w marcu 1944 r. Naprawę i dalszą budowę wstrzymano w marcu 1944 r. Budowa ostatecznie anulowana 22 lipca 1944 r. Zdobycz bryt. 3 maja 1945 r. Złomowany.

U 1012
Nieukończony. Uszkodzony 25 lipca 1943 r. bombą ameryk. samolotów (8.USAAF) na pochylni nr III stoczni Blohm&Voss w Hamburgu. Prowizorycznie wodowany w marcu 1944 r. Naprawę i dalszą budowę wstrzymano w marcu 1944 r. Budowa ostatecznie anulowana 22 lipca 1944 r. Zdobycz bryt. 3 maja 1945 r. Złomowany.

Wszystkie prawa zastrzeżone. All rights reserved.
copyright by Przemysław Federowicz 2002 - 2006