Norweskie pancerniki obrony wybrzeża
Przemysław Federowicz
część IIAktualizacja: 01.01.2004
Magazyn Okręty Wojenne Nr 6/2003 (62)
Jezyk: polski
Streszczenie: Ostatni część artykułu o norweskich pancernikach jakże mało znanych w Polsce. Opisuję w niej służbę każdego z pancerników do 1940 roku. Mimo "neutralnej" postawy Norwegii ich historia obfitowała w wiele ciekawych rejsów i wydarzeń. W 1940 roku dwa pancerniki zostały przejęte przez Niemców i wcielone do służby w Kriegsmarine jako pływające baterie dział plot (schwimmende Flakbatterie) Nymphe i Thetis. Opisuję także losy tych okrętów pod flagą Kriegsmarine do końca wojny i losy powojenne.
Zobacz także:
Pierwsza część artykułu o Norweskich Pancernikach
Fotografia pancernika Norge- okładka magazynu "OW"
Fragment artykułu: 16 maja 1898 r. Tordenskjold znalazł się na wodach norweskich. Rok 1898 upłynął dla jego załogi na żmudnym szkoleniu i poznawaniu nowego sprzętu. Wraz z bliźniaczym pancernikiem Harald Haarfagre stworzył eskadrę szkolną. W 1899 r. pancernik odbył zagraniczny szkoleniowy rejs do Jekatrinahavn1. W następnym roku wraz z Harald Haarfagre odwiedził Kilonię i Marstrand (koło Goteborga). Kolejny zagraniczny rejs szkoleniowy Tordenskjold odbył wraz z nowym pancernikiem Eidsvold w roku 1901. Wówczas okręty odwiedziły Marstrand. i Nyborg. Jesienią 1904 r. oba okręty odbyły dwa rejsy szkoleniowe. Podczas pierwszego odwiedziły Inverness, natomiast podczas drugiego wpłynęły do Hamburga. W tym samym roku Tordenskjold popłynął jeszcze w rejs szkoleniowy do Plymouth i do Cherbourg. Zimą 1905 r. pancernik odbył rejs zagraniczny do Kopenhagi, później do Brestu oraz do Gibraltaru. Kolejnymi etapami podróży były leżące nad Morzem Śródziemnym porty w Marsylii i Algierze. Ostatnim miejscem kurtuazyjnej wizyty był portugalski port w Lizbonie. W 1909 r. złożył kurtuazyjną wizytę w holenderskim porcie Den Helder. Zimą przełomu 1917 i 1918 r. odbywał szkoleniowe rejsy po własnych wodach terytorialnych wraz z okrętem szkolnym Fridhjof oraz pancernikiem Harald Haarfagre. W 1920 r. Tordenskjold wyruszył w kolejny rejs szkolny do portu w Amsterdamie, Rotterdamie i na końcu do Antwerpii. Kolejne rejsy szkoleniowe tym razem na Bałtyk okręt odbył w 1923 r. odwiedzając Sztokholm, Helsinki (wówczas Helsingfors), Rygę i Goteborg. W następnym roku wszedł do portów w Breście, Lizbonie, Ferolu, Santander i Sheerness.
|