|
Wraki pomorskich betonowcĂłw
PrzemysĹaw Federowicz
Aktualizacja: 01.03.2008
Magazyn: Militaria XX wieku - wydanie specjalne morskie
Jezyk: polski
Streszczenie: Historia maĹo znanych, niemieckich statkĂłw wykonanych z betonĂłw tzw. betonowcĂłw (bettonschiffs). Betonowce te byĹy budowane w stoczni w DarĹowie, ĹwinoujĹciu oraz Szczecinie. Po wojnie na polskim wybrzezĹźu znalazĹo siÄ kilka tych ciekawych jednostek. Obecnie pozostaĹy tylko dwa betonowce.
Fragment artykuĹu:
ProdukcjÄ betonowych statkĂłw postanowiono rozpoczÄ
Ä w kilku maĹych stoczniach. ByĹy to stocznie w DarĹowie (RĂźgenwalde), w ĹwinoujĹciu (SwinemĂźnde) oraz w Szczecinie (Stettin). W pierwszym etapie w 1942 r. ruszyĹa rozbudowy stoczni w DarĹowie i budowa nowej stoczni Ostswine w ĹwinoujĹciu. RĂłwnieĹź w szczeciĹskiej stoczni Vulcan rozpoczÄto przygotowywania do wyposaĹźania i produkcji betonowcĂłw. Budowa takich statkĂłw rozpoczynaĹa siÄ od wykonania stalowego szkieletu, na ktĂłrym osadzano warstwy betonowego koĹnierza. Warstwa po warstwie powstawaĹ mocny kadĹub. PowstaĹa w ten sposĂłb skorupa byĹa wzmacniana betonowymi grodziami poprzecznymi.
Pierwsze zamĂłwienia zĹoĹźono w stoczni Klotzwerft-Ostswine w ĹwinoujĹciu na 12 maĹych statkĂłw transportowych typu âWikingâ. OtrzymaĹy one numery budowy od 8 do 19. NadzĂłr nad ich budowÄ
bezpoĹrednio sprawowaĹa firma Dyckerhoff & Widmann. Kolejne zamĂłwienia zĹoĹźono w stoczni w DarĹowie. Pierwsze zlecenie przewidywaĹo budowÄ dwĂłch betonowych frachtowcĂłw o tonaĹźach po 3400 t. PosiadaĹy one robocze numery âAâ i âBâ oraz numery stoczniowe 62 i 64. Drugie zamĂłwienie przewidywaĹo budowÄ betonowego tankowca o nazwie âUlrich Finsterwalderâ o pojemnoĹci 2947 BRT.
Przemek Federowicz
|
|
|