Partnerzy:

Morskie zakupy:
- Książki morskie
- Nurkowanie - sprzęt
- II wojna na morzu
- Książki militarne
- Militaria
- Zdjęcia historyczne



Niemieckie trałowce
część V - służba bojowa
Przemysław Federowicz

Aktualizacja: 05.09.2005

Magazyn Okręty Wojenne Nr 1/2004 (63)
Jezyk: polski

Streszczenie: Kolejna część służby bojowej trałowców niemieckich. Lata 1944 - 1945 najintensywniejszych walk z udziałem tychże okrętów. W kolejnej częśći znajdą się losy wszytkich okrętów.

Uzupełnienie do części V: 14 czerwca 1944 r. polski niszczyciel ORP Piorun oraz brytyjski HMS Ashanti zaatakowały zespół trałowców z 24 flotylli M 343, M 412, M 422, M 432, M 442 i M 452 pomiędzy St. Malo i Jersey. O 02.30 na dno poszedł M 343 w pobliżu Jersey. Pozostałe 5 trałowców odniosło uszkodzenia, w tym M 412 (4 rannych) i M 452 ciężkie (póżniej zadokowany). Tej samej nocy koło przyl. de la Hague o godz. 01.40 zatonął trałowiec M 83 trafiony torpedš z brytyjskich kutrów torpedowych. Wersję tę potwierdza E. Gröner w "Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945" Band 2. Pozostałe żródła w tym M. Whitley "Deutsche Seestreitkräfte 1939-45 Einsatz im Küstenvorfeld" jako przyczynę zatopieniu M 83 podają niszczyciele HMS Ashanti i ORP Piorun. Jednakże M 83 nie znajdował się w zespole płynącym do St. Helier. Zginęło na nim 70 członków załogi (inne żródła podają 24 zabitych). Prawdopodobnymi sprawcami jego zatopienia były kutry MTB 704 i MTB 714 z 63 flotylli, które atakowały i meldowały o trafieniu torpedą jednego z trałowców w rejonie Cherbourga. Rzekomo trafiony trałowiec zaczął płonąć i zastopował (L.C. Reynolds "Dog Boats at War" Phoenix 2000).

Fragment artykułu: Miesiące poprzedzające inwazję aliantów w Normandii były dla trałowców okresem ciężkiej walki w obronie przybrzeżnych konwojów. 5 lutego jeden z nich został zaatakowany na Kanale La Manche przez niszczyciele eskortowe Brissenden, Talybont, Tanatside i Wensleydale. W jego skład wchodził torpedowiec T 29 oraz okręty 7 flotylli M 156 i M 206. Pierwszy z trałowców otrzymał 8 bezpośrednich trafień pociskami. Jednak mimo uszkodzeń został przeholowany na mieliznę koło L'Aberwrach. Następnego dnia dzieła zniszczenia M 156 dokonały brytyjskie samoloty typu Typhoon z 266 eskadry. Trałowiec przewrócił się na burtę na płytkich wodach przybrzeżnych. Zginęło 7 członków załogi.
14 marca brytyjskie kutry torpedowe zaatakowały konwój w Kanale La Manche. Płynący w jego eskorcie trałowiec M 10 z 2 flotylli został storpedowany przez kuter MTB 353 i zatonął 3 Mm od Dunkierki. Kolejny atak na niemieckie trałowce w Kanale został przeprowadzony 21 marca na płn. - wschód od Lezardieux. Wówczas eskortę konwoju stanowiła 10 flotylla.
30 marca na Morzu Północnym 4 trałowce z 27 flotylli oraz 8 okrętów z 8 flotylli eskortowało konwój nr 1237 płynący z Hoek van Holland do ujścia Łaby W jego skład wchodziło 6 parowców Weichselland, Poseidon, Espagne, Preussisch Holland, Bernlef i Hedwigshütte. Oprócz trałowców eskortę stanowiły jeszcze 6 patrolowców z 8 i 11 flotylli. Silnie chroniony konwój został zaatakowany przez kutry torpedowe MTB 223, MTB 224, MTB 241, MTB 244 i MTB 350. Rezultatem starcia było zatopienie kutra MTB 241.
W maju ofiarą kutrów torpedowych stał się trałowiec M 39 z 6 flotylli. Został on zatopiony 24 maja przez kutry MTB 354 i MTB 361na płn. zachód od Quistreham w Zatoce Sekwany. Płynął on wraz z innymi trałowcami z 6 flotylli oraz z 5 torpedowcami z Cherburga do Le Havre. Podczas tego rejsu torpedowiec Greif został trafiony torpedą lotniczą i zatonął po zderzeniu się z torpedowcem Falke. Torpedowiec Kondor i trałowiec M 84 wpadły na miny i mimo ciężkich uszkodzeń zostały doprowadzone do Le Havre.
Na zachód od Skagerraku trałowce z 29 flotylli M 301, M 406, M 426, M 462 oraz stawiacze min Brummer, Linz i Roland uzupełniały zagrody minowe w dniach od 4 do 6 marca. Kolejną dużą operacją, w której uczestniczyły trałowce była próba ratowania osadzonego na mieliźnie torpedowca T 27 32 zakończona niepowodzeniem.

Zobacz także:
Wyposażenie niemieckich trałowców - trał Otter
Rysunek niemieckiego trałowca typu 1935 /Rys. Tomasz Grotnik

Wszystkie prawa zastrzeżone. All rights reserved.
copyright by Przemysław Federowicz 2002 - 2006