Partnerzy:

Morskie zakupy:
- Książki morskie
- Nurkowanie - sprzęt
- II wojna na morzu
- Książki militarne
- Militaria
- Zdjęcia historyczne



Niemieckie trałowce typu 40
Przemysław Federowicz
część II

Aktualizacja: 05.03.2005

Magazyn Okręty Wojenne Nr 4/2003 (60)
Jezyk: polski

Streszczenie: Autor opisuje w nich genezę i powstanie niemieckich trałowców typu 1940 czyli następców typu 1935/39Mob. Artykuł jest wzbogacony zdjęciami i rysunkami technicznymi trałowca typu 1940. W kolejnych częściach zostaną przedstawione dane techniczne kolejnego typu 1943. Kolejne części obejmą losy okrętów podczas II wojny światowej a także losy powojenne.

Zobacz także:
Wyposażenie niemieckich trałowców - trał Otter
Rysunek niemieckiego trałowca typu 1935 /Rys. Tomasz Grotnik

Fragment artykułu: Doświadczenia z użytkowania i budowy trałowców typu 1935 przyczyniły się do podjęcia dyskusji nad ich następcami. Typ 35 mimo swoich wielu zalet miał kilka poważnych wad. Podstawowym problemem była dość skomplikowana budowa co znacznie wydłużało okres produkcji. Kolejnym minusem był zawodny i skomplikowany napęd wykorzystujący opalane olejem napędowym kotły wysokociśnieniowe.
Na początku 1939 roku, grupa projektowa pod kierownictwem referenta marynarki Drießena, określiła wstępne warunki dla nowego typu trałowca określonego jako typ 1940. Dokumentacja techniczna została wykonana na stołach kreślarskich stoczni Deutsche Werke w Kilonii opierając się na projektach z lat 1915 / 1916.
Zadaniem nowych jednostek było poszukiwanie i zwalczanie min morskich oraz pełnienie zadań eskortowych na Morzu Bałtyckim i Północnym. Okręty miały się charakteryzować dobrymi właściwościami i dzielnością morską. Ich wyporność maksymalna wynosząca 775 ts była znacznie mniejszą od typu 1935 / 39Mob (877 / 878 ts). Podobnie było z długością okrętów, przy czym szerokość i zanurzenie były nieznacznie większe. Napęd miały stanowić dwie turbiny potrójnego rozprężania po 900 KM każda zasilane parą z 2 kotłów opalanych węglem. Zastosowanie tradycyjnych kotłów węglowych pozwalało uniknąć problemów z ich wysokociśnieniowymi następcami opalanymi olejem napędowym. Uzbrojenie składało się z jednego działa kalibru 105 mm oraz z dwóch dział plot. 20 mm MG C/30. Szczegółowe założenia mówiły o posiadaniu:
- urządzenie do zwalczania min na dziobie typu GBT (Geräuschboje Turbine)
- urządzenia do zwalczania min typu KFRG (Kabel-Fern-Räumgerät),
- urządzenia ochronnego typu MES (Mineneigenschutz),
- braku torów minowych w przeciwieństwie do typu 35,
- możliwości stawiania wiech trałowych (dla okrętów typu Bojenboote),
- braku zrzutni bomb głębinowych na rufie,
- 6 miotaczy bomb głębinowych na burtach,
- urządzenia hydroakustycznego S-Gerät,
- urządzenia hydrolokacyjnego KDB (Kristalldrehbasisgerät),
- urządzenia hydrolokacyjnego NHG (Nautische Horchgerät).

Wszystkie prawa zastrzeżone. All rights reserved.
copyright by Przemysław Federowicz 2002 - 2006