|
KMS Graf
Zeppelin |
Upalny dzień 17 sierpnia 1947 r. na Środkowym Bałtyku. W
kierunku długiego, wysokiego kadłuba niemieckiego lotniskowca
Graf Zeppelin mknie 533-milimetrowa torpeda, którą wystrzelił
niszczyciel Sławnyj. Trafia ona w prawą burtę na wysokości
wręgi nr 180, przebijając istniejący w tym miejscu
60-milimetrowy pancerz wykonany z wotanu twardego. Silna
eksplozja wstrząsa całym okrętem. Kadłub zaczyna nabierać
wody.
Po 15 minutach przechył wynosi 25° na prawą burtę oraz
powstaje coraz wyraźniejsze przegłębienie na dziób. 8 minut
później Graf Zeppelin ma 90° przechyłu i 25° przegłębienia.
Minutę później okręt pogrąża się w wodzie. Tak kończy się
historia nigdy nieukończonego niemieckiego lotniskowca.
Historia, która może znaleźć swój epilog wraz ze znalezieniem
i dokładną penetracją wraku.
|
Me
109T |
Cofnijmy się jednak do lat 30. Wielki plan rozbudowy floty
niemieckiej zakładał budowę 4 dużych lotniskowców oznaczanych
roboczo jako Flugzeugträger A, B, C i D. Okręty te wraz z
pancernikami miały tworzyć silne zespoły floty mogące
samodzielnie operować na atlantyckich szlakach żeglugowych. 30
września 1936 r. położono stępkę pod lotniskowiec B w stoczni
Friedricha Kruppa, a trzy miesiące później 28 grudnia 1936 r.
pod kolejną jednostkę tej klasy - lotniskowiec A. Projekt
zakładał budowę okrętów o wyporności 23.140 ton, wymiarach
257,3 x 27 x 7,60 m, prędkości 35 w i zasięgu 8340 Mm przy
19,5 w. Głównym uzbrojeniem okrętów miało być 30 myśliwców
Messerschnitt Me 109T oraz 12 bombowców nurkujących Junkers Ju
87C. Artyleria okrętowa miała składać się z 16 dział
szybkostrzelnych 150-mm C/28, 12 dział przeciwlotniczych
105-mm C/33 oraz 22 działek 37-mm C/30 i 7 działek 20-mm C/30.
8 grudnia 1938 r. odbyło się wodowanie lotniskowca A, które
z uwagą śledzili możni tamtej epoki - Hitler i Göring. Okręt
otrzymał nazwę Graf Zeppelin na cześć hrabiny Helli v.
Brandenstein-Zeppelin, córki projektanta sławnego statku
powietrznego.
DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST NARAZIE DOSTĘPNA TYLKO W WYDANIU GAZETOWYM M" N"
|